Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (SEPLP) pērnā gada nogalē ir apstiprinājusi Latvijas Televīzijas (LTV) un Latvijas Radio (LR) 2022.gada sabiedriskā pasūtījuma plānus, kas nodrošina sabiedrisko mediju tālāku attīstību, par stratēģiskajām prioritātēm izvirzot sabiedrisko mediju veidotā satura pieejamības veicināšanu dažādās platformās, lai spētu uzrunāt daudzveidīgu auditoriju. Tāpat sabiedriskajiem medijiem, kas jau gadu darbojas ārpus reklāmas tirgus, ir jāveicina sadarbība kvalitatīva satura veidošanā Latvijā.
“Spēcīgiem, neatkarīgiem un atbildīgiem sabiedriskajiem medijiem, kas bauda augstu sabiedrības uzticību, ir izšķiroša loma demokrātiskā sabiedrībā un informatīvās telpas stiprināšanā. Covid-19 krīzes situācijā par to iespējams pārliecināties, redzot, ka auditorija aktīvi meklē kvalitatīvu saturu un informācijas analīzi. Tāpēc satura plaša pieejamība, sākot ar tradicionālajiem TV un radio formātiem, vienotu ziņu portālu un beidzot ar digitālo saturu mobilās aplikācijās un sociālajos medijos, ir izvirzīta kā 2022.gada sabiedriskā pasūtījuma stratēģiskā prioritāte,” uzsver SEPLP loceklis Jānis Eglītis. Pēc viņa teiktā, plašāku auditoriju sabiedriskie mediji sasniegs, gan attīstot dažādus kopprojektus, gan vairāk sadarbojoties savā starpā, ar citiem satura veidotājiem un neatkarīgajiem producentiem.
Auditorijas, par kuru sasniedzamību sabiedriskajiem medijiem īpaši jādomā, ir bērni, pusaudži un jaunieši, kuri saturu galvenokārt lieto digitālajā vidē, sociālajos medijos. Tāpat svarīgi ir nodrošināt saikni ar Latvijas mazākumtautībām, kurām ikdienā jānodrošina pieejamība uzticamam saturam, mazinot dezinformācijas riskus. Sabiedriskie mediji ir arī apņēmības pilni turpināt palielināt satura pieejamību cilvēkiem ar īpašām vajadzībām.
Sabiedriskā pasūtījuma plānu uzdevumos īpaši izcelts sabiedrisko mediju pienākums stiprināt pētniecisku un analītisku saturu dažādos žanros, lai veicinātu sabiedrības medijpratību, finanšu pratību, tiesību pratību, izpratni par kultūras procesiem, zinātnes atklājumiem, sabiedrības un individuālo veselību.
Sabiedrisko mediju tehnoloģiskā attīstība
Liela nozīmē sabiedriskā pasūtījuma plāna uzdevumos pievērsta sabiedrisko mediju tehnoloģiskajai attīstībai un investīcijām, darbinieku apmācībām. Sabiedriskajiem medijiem jāpieņem konceptuāls lēmums par Latvijas sabiedrisko mediju audiovizuālā satura krātuves un arhīva vietnes “replay.lsm.lv” tālāku attīstīšanu un funkcionalitātes pilnveidošanu, nodrošinot lietotājam ērtu satura izmantošanas pieredzi dažādās platformās.
Lai nodrošinātu caurskatāmu sabiedrisko mediju darbības izvērtēšanu, 2022.gadā notiks pāreja uz vienotu sabiedriskā labuma metodoloģiju, kas ļaus noskaidrot sabiedrības un mediju nozares ekspertu vērtējumu par sabiedrisko mediju darbību, tostarp satura kvalitāti, un labāk reaģēt uz sabiedrības un dažādu tās grupu mainīgo pieprasījumu.
Savukārt, lai nodrošinātu pārskatu par to, par kādām tematikām un kādā apjomā saturu veido sabiedriskie mediji, un, lai tie varētu labāk atskaitīties par sabiedriskā pasūtījuma izpildi, SEPLP ir uzdevusi pilnveidot integrētā satura uzskaites sistēmas.
Sabiedrības iesaiste
Jāpiebilst, ka 2022.gada sabiedriskā pasūtījuma uzdevumi izstrādāti, balstoties Sabiedrisko elektronisko plašsaziņas līdzekļu likumā un normatīvajos aktos noteiktajā, iedzīvotāju interešu un vajadzību analīzē un socioloģisko pētījumu atziņās. Tāpat Padome apzinājusi Nacionālās elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomes (NEPLP) un sabiedrisko mediju iepriekš veiktos pētījumus par Latvijas iedzīvotāju mediju lietošanas paradumiem, pētījumos apkopotos ekspertu viedokļus, ārējo ekspertu veiktās sabiedrisko mediju satura recenzijas. Vienlaikus ņemts vērā arī iesaistīto pušu – LTV un LR – viedoklis, par to, kāds saturs Latvijas sabiedriskajos medijos ir nepieciešams un kā pietrūkst. Visiem 2022.gada sabiedriskā pasūtījuma uzdevumiem noteikti viens vai vairāki sasniedzamie rezultatīvie rādītāji.
Ar 2022.gada sabiedriskā pasūtījuma plāniem var iepazīties Padomes mājaslapā:
Latvijas Radio sabiedriskais pasūtījums 2022
Latvijas Televīzijas sabiedriskais pasūtījums 202